henk-gineke.reismee.nl

Kathmandu, een verademing

Kathmandu, een verademing.

Kathmandu in Nepal, een verademing voor hen, die zoals wij, regelrecht uit India komen.

We hadden een goede vlucht vanuit Delhi, waar we onze nieuwe chauffeur voor laatste 3 dagen ietwat 'teleurgesteld' op het vliegveld achterlieten.

De avond voor ons vertrek vroeg hij ons, of we hem de volgende dag wèl even een flinke fooi wilden geven...... En dàt had hij nou net nìet moeten doen. We hebben ons keurig aan de standaard tip gehouden, ruim zelfs, maar desondanks keek hij behoorlijk chagrijnig. Ik zie hem nog voor me, de boef.

Maar goed, Kathmandu, prachtig in een vallei gelegen en omgeven door de eerste bergen van de Himalaya. Een stad met 1.4 miljoen inwoners, maar in de wijk Thamel, waar we een leuk guesthouse vonden (dank je wel, Mark van Det!) waan je je absoluut niet in zo'n grote stad. Ik kreeg er een 'wintersport gevoel'. Alleen lopen de mensen hier niet met ski's maar met rugzak en/of klimuitrusting.

In het Everest Steakhouse aan de overkant, waar we (yes) na 3 weken eindelijk weer eens een onvervalste steak konden eten, vonden we een wat duits/oostenrijkse inrichting, met van die houten rondzit banken om de tafels. En overal groepjes trekkers met hun eerste- of laatste goede maaltijd.

Nou wil ik niet beweren dat Kathmandu zo'n schone, moderne stad is; in tegendeel. Je voelt je 50 jaar teruggezet in de tijd. Op het moment dat ik dit schrijf, vrijdagochtend, hoor ik de schoolklas tegenover onze kamer in koor allerlei teksten of misschien wel de tafels, opdreunen, zoals wij dat vroeger ook moesten! Primitief en óók armoe. 60% van de bevolking is werkeloos. Er wordt hier óók gebedeld en geprobeerd je iets te verkopen. Maar lang niet zo opdringerig als in India. Ze houden hier minder snel de hand op.

Vuilnis langs de kant van de straat hebben we amper gezien, wèl mensen met een bezem in de hand...

Ook wat ons hotel betreft: een verademing! Schoon! Vriendelijk! Schone badkamer met prachtige vloertegels! Elke dag schone handdoeken! Automatisch nieuw toiletpapier! Niet het ontbijt van twee maanden geleden nog in de dekens, maar gewoon een eetzaal!

We weten niet wat ons overkomt en dat voor de helft van de prijs in Delhi! Kortom, we zijn dik tevreden!!

Woensdag een mooie stadswandeling met z'n tweeën gemaakt en donderdag een auto met chauffeur (je wilt ook hier ècht niet zelf rijden!) gehuurd om buiten de binnenstad ook nog wat te zien. Deze jongen sprak verstaanbaar engels en hij heeft ons veel kunnen vertellen. Het mooiste? De Durban Squares (durban= paleizen) in Patan en Kathmandu, de pleinen die op de lijst van het werelderfgoed van de Unesco staan. Het indrukwekkendst? De lijkverbranding langs de rivier de Bagmati. Na de verbranding wordt de as vanaf de ghat de rivier in geveegd. Dat 'mag', omdat de Bagmati uiteindelijk in de Ganges uitmondt. Zo komt alles toch nog op zijn plek..... Wie niet sterk is moet slim zijn.

Onze zaken voor de Himalay zijn nagenoeg geregeld. Ons permit voor Tibet is ok, maar het visum voor China moet nà het verlopen van het permit (= na 15 dagen) ergens in China verlengd worden. De treinreservering vanuit Lhasa dreigde ook fout te lopen, maar dankzij check, cheque, double shag komt het waarschijnlijk (??) wel goed en anders maar weer: ' 's lands wijs, 's lands eer'. Morgenvroeg om 05.u45 vertrekken we uit Kathmandu op weg naar de grens. Er is ons nu al gezegd dat de weg dankzij de moesson er niet zo goed voor staat.....! En als onze jeep het dan moeilijk krijgt , dan moet iedereen maar 'help'n drukk'n' Onze groep bestaat uit 11 personen, dus mankracht genoeg!

Tot gauw maar weer, tot internet. Tijdverschil 5u45min.

Gineke/Henk.

Hansje en Fred

Hallo vrienden, al jullie verhalen goed bijgehouden, maar niet nog eerder gereageerd. Nu gaan jullie in voor Hansje (Nepal) en voor ons samen bekender terrein arriveren. Hans was in Kathmandu in het Summit, ook zo'n trefpunt van klmmers. Die treinreis zag in kortgeleden op TV, lijkt me geweldig.Ben benieuwd naar jullie planne in China.Xian zag ik met het terracottaleger.
Beetje heimwee krijgen we hier.Yangsho is geweldig, hoge puisten zo uit het niets. Liang is ook zeer de moeite waard, maar goed tot schrijfs en vel plezier

riet

Van kennissen en vrienden die ooit in India waren, kreeg ik voornamelijk verhalen over geur'n, kleur'n en fan-tas-tis-che tradities. Nooit iets van stank, chaos en slechte hotels. Misschien hadden zij een georganiseerde reis van snp of zo? Jullie Indiase verhaal was nuchter en erg grappig. Een verademing.
Nu de Himalaya in en China. Ben benieuwd naar de volgende verhalen. Heerlijk leesvoer tussen het werk door!

Tio

Hahaha, zie ik die foto's vd lijkverbranding (voor ons Westerlingen toch wel erg luguber trouwens), staat er onder die foto's een reclame over "snel vet verbranden". Dat doet reismee.nl dan toch wel weer leuk.
Ben in ieder geval blij dat jullie reis iets comfortabeler is. Kan niet wachten op het volgende avontuur, inderdaad erg fijn leesvoer voor tijdens de rustige momentjes op het werk! Veel plezier nog!!
X, Marieke

Lies

Hoi Gineke en Henk,
Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken. Fantastisch ook dat jullie ons daar via deze mooie verhalen en prachtige foto's van laten mee genieten. Ik vond de "koppen-serie" echt geweldig. Alleen daarom al zou ik graag naar India reizen (Frans moet er niet aan denken, die let vooral op de minder fraaie details). De mensen kijken zo open en gemakkelijk in de lens, werkelijk prachtig.
We blijven jullie volgen. Goede reis en veel plezier.
Frans en Lies